Microsoft blir lite roligare

I Microsofts största satsning någonsin vad gäller marknadsföring så tar man hjälp av komikern Jerry Seinfeld. Målet är att få upp intresset för Windows Vista och situationen är faktiskt komisk i sig själv, detta redan innan Jerry Seinfeld träder in på scenen.


Microsoft får ständigt försvara sina produkter och sin dominans på marknaden. Främst beror nog detta på att IT marknaden i sig är relativt ung och att de som motsäger sig Microsofts ställning i regel har ett eget affärsintresse i en konkurrerande produkt. Men det snacket känner ni ju redan till.


Det som jag tycker är komiskt är att problemet ligger i att Microsoft redan har ett fungerande operativsystem som kunderna använder och som jag förstått det, merparten är nöjda med. Nöjdheten från IT avdelningarnas sida är nog främst att produkten nu är stabil.


Nu slår man på trumman för att rulla ut ytterligare en ny version där företagen får budgetera uppgraderingskostnader, minskad produktivitet etc.


Jag tror att det är dags för Microsoft att tänka om och istället ta ut en nyttjandeavgift. Då behöver man inte stressa ut en ny produkt på marknaden för att kunna fylla på kassan. Istället kan man tjäna pengar på stabilitet och långsiktighet. För ärligt talat så skulle de allra flesta användare klara sig med XP i många år framöver i utbyte mot stabilitet.


Efter musikdelning kommer tidningsdelning

Mygazines är ytterligare en sajt som väljer att operera i den juridiska gråzonen.


På sajten kan du som användare ta del av samlade tidningar från hela världen. Flertalet stora internationella tidningar och ett antal svenska finns att tillgå. Problemet är att det inte är tidningsutgivarna som helt plötsligt blivit givmilda.

Istället är det ännu en gren i den förgrening av kreativa idéer som gör sig bäst på Internet.

Och man behöver inte vara jurist för att inse att tidningsindustrin nu går samma öde tillmötes som musikindustrin.

Länk: http://www.mygazines.com/


NFC - Äntligen en teknik som jag ser nyttan med

 Jag tycker om teknik, men är inte den som hela tiden jagar det senaste. Främst beror det på att det senaste oftast är lite större än det behöver vara, innehåller lite fler barnsjukdomar än jag accepterar och framförallt kostar aningen mer än vad det smakar.


I Per Ströms senaste nyhetsbrev presenterar han en innovation som däremot tilltalar mig hjärta.

Och det beror på att det är smidigt och förenklar mina vardagliga bestyr utan att den kräver ännu en ny mojäng i fickan.

Tekniken heter NFC och är en ID krets som byggs in i den vanliga mobiltelefonen. Praktiskt fungerar den som alla de nyckeltaggar som finns till kontor, idrottsanläggningar, villor etc. När du närmar dig en dörr så känner den av om du har access till låset, under vilka tider du är behörig etc.


Skillnaden är att du möjlighet att koppla ihop detta med alla övriga finesser som man under de senaste decennierna ansett att ingen nu levande människa kan klara sig utan.

Att boka ett hotellrum via Internet, få GPS koordinaterna via ett sms och sen kunna gå direkt upp till rummet när man anländer till hotellet låter intressant. Kanske inte som en dröm, men ett litet steg för mänskligheten är det allt när en innovation tar bort ett antal onödiga moment.


Vidgar man vyn lite så ser jag en rad olika tillämpningar. Antalet nycklar i ens knippa skulle kunna reduceras. Kundkorten i plånboken skulle kunna marginaliseras. För när affärskedjan får möjlighet att kommunicera med dig direkt ner i din mobil så tror jag att deras marknadschefer kan släppa på kravet att alla kunder skall ha ett kort där det står deras namn på. Detta är för övrigt något jag funderat väldigt mycket på.

  • När tog du senast upp ett kundkort och viftade med det framför dina vänner så att just den kedjan skulle få lite extra reklam.
  • Handen på hjärtat - instämmer du i att du endast visar kortet när du är i den aktuella butiken. Det vill säga tillsammans med alla andra som antingen har ett kort redan eller som av annan anledning sökt sig till butiken.
  • Okej, jag kom på ett tillfälle till - du tar upp det ur plånboken vid de tillfällen då du sitter ensam hemma på kammaren och slänger gamla kvitton.

Jag tror att NFC har mer än så att ge. Årskortet till sitt favoritlags hemmamatcher, mikrobetalningar, vägtullar, tidstämpling på jobbet etc. NFC har all potential att bli vad RFID har blivit inom vissa industriella områden.

Om inte annat så tänk på oss killar som inte har en handväska att lägga all ny teknik i. Vi behöver samla allt på ett ställe.


Gå gärna in och titta hur det kan komma att fungera. Vingcards NFC-nyckelapplikation


Google - Nu även som webbläsare

Så har det då hänt, det vi länge förväntade oss skulle hända. Google har släppt en egen webbläsare. Sedan 080902 finns den som i en engelsk beta version. Jag har inte haft möjlighet att testa vad den går för varken tekniskt eller funktionellt.

Men jag kan inte låta bli att dra parallellen mellan Google och Ica. På samma sätt som Ica inför egna varumärken hela tiden och låter dessa få en allt med framträdande placering i butiken så har Google lanserat allt fler produkter. För Google handlar det inte längre om att enbart tillhandahålla söktjänsten. Vi har sett e-post tjänsten G-mail, karttjänsten google Maps, kalender etc lanseras.


Google har filosofin att gratis är gott vilket gör att det är tillgängligt för såväl privatpersoner som kostnadsmedvetna företag.  För de stora jättarna med Microsoft i spetsen är detta en utmaning där de traditionella affärsmodellerna sätt på prov. 

Lyfter man blicken och beskådar tuppfäktningen lite från ovan så ser man förutom kampen om affärsmodellen även kampen om Internetanvändarnas integritet. För det har väl inte undgått någon att google samlar på sig en inte oansenlig mängd information om våra sökningar. Nu senast så väcktes debatten när det i media framkom det många säkerhetsexperter redan vetat om - Google sparar även sidor där vi gör våra inloggningar. Vilket innebär att det finns miljarders med cachade inloggningssidor med användaruppgifter.

Vad tror jag då om Googles nya utspel?: Hmm.. jag vet inte i dagsläget.
Kommer jag att prova?: Helt klart, IT människa som man är så kommer jag nog inte att kunna låta bli. Främst snacket om trådad programmering som innebär att om en sida dyker så dyker inte hela läsaren gör att man vill testa.



Läs mer på IDGs hemsida.

Framtidståget

I onsdags hade jag förmånen att för andra gången vara med på Framtidståget.

Framtidståget är ett projekt som åker ut till årskurs nio och informerar om olika branscher inför valet till gymnasiet.
Efter 25 minuters bildspel/video får två näringslivsrepresentanter möjlighet att under 10 minuter inspirera eleverna.

För mig är det viktigt att kunna ge ungdomarna något på vägen mot deras yrkesliv. Det handlar om att våga känna efter vad man själv vill, tycker är roligt och vad man är bra på.

Utveckla hellre det du är riktigt duktig på än att du försöker jaga ifatt det du inte är bra på. Risken är att du blir halvbra på mycket men missar glädjen och utvecklingen i det du verkligen trivs med. Sen är jag den förste att skriva under på att man skall våga studera och praktisera nya saker. För det är genom att prova andra saker som man kan utveckla och hitta inspiration till att bli ännu bättre på sitt huvudområde.

Får du någon gång möjligheten att inspirera och öka kunskapen hos ungdomar i grundskolan, gymnasiet eller högskolan så tveka inte. Du ger både dem och dig själv en ny erfarenhet.

Snart ett år som egen...

Det är inte så ofta jag använder kategorin "Jag tänker högt..." i mina blogginlägg. Oftast blir det mer eller mindre filosofiska inlägg i någon av de mer seriösa kategorierna.

Men i bland kan jag låta mig själv bli lite mer personlig och skriva om livet jag lever.

När jag i morse stod och strök dagens skjorta (varför gör man inte det under helgen?) så kom jag att reflektera över att det denna vecka är ett år sen jag började resan mot att arbeta med vårt företag Permalogic. Det var veckan då jag avslutade min tidigare anställning som jag haft i 8 år. Och det var veckan då min kollega konstaterade för mig att vi skulle köra eget. En tanke och strävan jag haft en längre tid men som inte riktigt tagit form.

Summerar man året så har det varit ett tufft men fantastiskt år. Tuffast var nog tiden från det att idén föddes till vi i november var i gång. Om du själv funderar på att starta upp något eget så gör det. Har du tänkt den tanken så har du redan förklarat för dig själv att du vill skapa något. Glöm gemene mans bild av företagandet som en ekonomisk drivkraft. Visst vill man leverera svarta siffror, men det är känslan av att få bygga och utveckla något utifrån egna idéer och egen kunskap som måste vara drivkraften. Och ett viktigt perspektiv i detta är att viljan att skapa mervärde för kunderna.


RSS 2.0